モンスターハンターオラージュ (Monster Hunter Orage)



Monsterjakten


Monster Hunter Orage är en manga som är baserad på de i Japan populära TV-spelsserien ”Monster Hunter”.

Mangan inleds med att en ung pojke vid namn Shiki tränar till att bli en ”Monster Hunter” tillsammans med sin mästare Greylee.


Här är ett utdrag, som jag översatt till svenska, från mangan:


Greylee:
Shiki, ta ditt svärd.

Ditt vapen ger dig kraft att förverkliga dina drömmar.

Från och med nu ska jag lära dig allt om monsterjakt.

Så, ta ditt svärd, framtida monsterjägare.

(En tid senare)


Shiki:

Jag lever för jakten!!!

Jag kommer fortsätta slåss så länge jag lever!!


(Shiki springer in mot en flock dinosaurier)


Greylee:

Shiki! Låt mig ta hand om ledaren för flocken.

Du får ta hand om småskitarna.

Shiki:

Vad snackar du om?

Monster som de här käkar jag till frukost!

Greylee:

Din dåre!

(Greylee slår ner Shiki så att han ramlar baklänges.)

Greylee:

Det är ju det jag har sagt hela tiden. Det här är också en del av träningen.

Förstör inte vårt teamwork!

Shiki:

Men mästare, det skulle ge mer om vi slogs mot drakar!

Drakar som jag ska dräpa flyger just ny i skyn över oss!!!

(Pekar på en av dinosaurierna de slogs mot nyss.)

De här mesarna duger ju inte till någonting!

Greylee:

En äkta monsterjägare värderar grunderna, kunskap och framförallt sina vänner.

Shiki:

Vänner?

Greylee:

Om du inte respekterar dina vänner så kommer ingen heller ha förtroende för dig.

Shiki:

Förtroende...?

En kort tid därefter råkar Greylee spränga sig själv när han blandar explosivt pluver - och dör. Shiki får nu klara sig på egen hand.


Mangan hoppar sedan åtta år, och Shiki besöker ett ”guild” för att leta efter någon som vill hänga med honom och döda drakar. För att få tillåtelse att jaga måste man även vända sig till ett ”guild”.


Shiki (hoppar upp på ett bord och skriker):

De som vill hänga med mig, räck upp handen!!!!

(Det blir tyst och folk tittar på varandra.)

(De börjar prata med varandra igen och ignorerar Shiki helt.)

Shiki:

Ehm...

Vad ska jag ta mig till!!! Mäster!!!

Irie:

Ur vägen.

(Pekar på bordet som Shiki står på.)

Det här är min plats.

 



Vad ska man med vänner till?



Shiki:

Har vi setts förr...?

Irie:

Det var inte igår man hörde den raggningsrepliken inte...

Kan du flytta på dig?

(Irie slår till honom på huvudet.)

Shiki:

Du behövde väl inte slå mig heller!?

Irie:

Vill du ha en spark i stället?

Shiki:

Om sanningen ska fram så letar jag efter någon som vill slå ihop sig med mig.

Irie:

Vad gör du? Sätt dig inte bara brevid mig sådär!!

Shiki:

Det behöver inte vara du själv, utan om du känner någon annan som vore på, skulle jag vara tacksam om du ville hjälpa till.

Irie:

Nej, jag vet ingen.

Shiki:

Är du säker på det? Du har väl varit i det här guildet länge?

Irie:

När sa jag att jag har hängt här länge?

Shiki:

Det här är väl ”din plats”, eller hur?

Då måste du ju varit här ett tag.

Irie:

...

Vad är det med dig egentligen? Jag kommer hit för att få lite ro innan jag ger mig ut på jakt igen... så kan du vara så vänlig och lämna mig i fred!!!

Shiki:

Jakt?!!

När? Nu?

I så fall, låt mig hänga på!!!

(Irie ställer sig upp och går iväg utan att säga något.)

Irie:

Jag arbetar ensam.

Vad ska man med vänner till?

(Irie ger sig iväg och Shiki bestämmer sig lite senare för att följa efter henne. Mitt ute i skogen så kommer hon på honom och de börjar bråka. De hinner inte säga mycket då de blir anfallna av en enorm drake vid namn Lioleia.)




Drakdräpardags


Irie:

Det är inte möjligt!

Va... vad gör Leia här?


Shiki:

Vi har ihjäl den!

Mitt blod kokar av jaktlust!!!

Irie:

Det finns inte en chans att vi kan ha ihjäl henne. Vi drar innan det är försent!

(Irie tar tag i Shikis arm och drar iväg med honom. )

Irie:

Du kan inte ens föreställa dig hur stark hon är.

Det finns en anledning till att jägare i det här området undviker att komma nära henne.

(Leia anfaller dem genom att dunka svansen stenhårt i marken där de springer, och de båda flyger åt olika håll.)

Shiki:

Hon är väldigt rörlig för att vara så stor...

Och nu sprutar hon eld också!!!

(Irie blir träffad i benet och kan inte stå upp längre.)

Irie:

Ahhh!!!

Shiki:

Irie!!!

Irie:

Kom inte hit! Rädda dig själv och lämna mig här!

Annars kommer hon ha ihjäl oss båda två!

(Leia rör sig mot Irie samtidigt som Shiki också springer mot henne.)

Shiki:

Du är inte så elak i alla fall!

(Han lyfter upp henne på axeln.)

Shiki:

Inte en chans att jag överger en vän i nöd!

Irie:

Vänta lite, sedan när blev vi vänner!?

(Leia stångar i berget brevid dem och de flyger återigen all världens väg.)

Shiki:

Hon kanske är svår att besegra ensam, men om vi hjälps åt så är jag säker på att det går!

Leia:

Inte en chans!

Shiki:

JO!!!

Du måste tro på dig själv för att förverkliga dinna drömmar!!

Tillit och förtroende är vad som kännetecknar en äkta monsterjägare.

Jag tror på dig!

Shiki:

Nu är det drakdräpardags!!!




Från skaparen av "Fairy Tale"


"Monster Hunter Orage" handlar, som man även hör på namnet, om att jaga monster. Men den handlar också mycket om möten mellan olika personer och hur de ska lösa diverse problem som uppstår. Det är mycket äventyr och bra fantasi blandat med mycket humor. Huvudpersonen är rätt trög av sig, och det leder till att många oväntade saker uppstår - vilket (om man delar min humor) gör det nästan omöjligt att hålla sig för skratt. Mangan finns i fyra volymer (den är avslutad) och är skriven av 真島ヒロ (Mashima Hiro), författaren till bland annat "Fairy Tail" - en känd manga (och anime) som påminner mycket om "Monster Hunter Orage" på flera sätt. Främst på den punkten att huvudpersonerna är ungefär lika intelligenta.


/Erik



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0