En helt ny värld




Anledningen till varför jag valde att åka till Japan från början, var för att jag hade en dröm. Den drömmen var att på riktigt ta del av den japanska kulturen som jag känt legat mig så varmt om hjärtat, när jag spelat spel, sett filmer och läst böcker från det här landet.

Nu har jag bott här i snart tre år, och känner att jag bara får mer och mer intresse för den här otroliga kulturen. Det finns så mycket att ta del av här; så många berörande berättelser att ta till sig. För i Japan är film, manga, litteratur, anime och TV-serier otroligt, otroligt populära - och det är de berättelserna som jag och Erik vill förmedla till sig som läser. Vi vill få dig att upptäcka en helt ny värld, och få dig att beröras lika mycket som vi har gjort.

Jag kom hit till Tokyo i januari i 2009, och Erik kom hit i juni samma år. Vi har båda gått på japanskaskolan KAI Japanese Language School i cirka två år var, och går nu i samma klass på skolan Tokyo Design Technology Center, där vår inriktning är översättning av manga, spel och film. Vi har alltså studerat japanska konstant sedan vi kom hit för första gången, och vår passion för det japanska språket och japanska berättelser kommer aldrig att dö.

I den här bloggen skriver vi om manga, litteratur, anime, film och TV-serier här från Japan. Vi försöker presentera sådant som inte har givits ut i Sverige än - och för att kunna göra det på ett lättförståeligt sätt, så ser vi till att presentera valda delar ur det vi skriver om, översatt till svenska. Vi vill nämligen ge dig som läsare en känsla av hur berättelsen som vi presenterar är, så att du själv kan skapa dig en egen uppfattning om den, och förhoppningsvis inspireras till att kolla upp mer på egen hand. Om vi på något sätt kan inspirera dig till att få ett större intresse och nyfikenhet för japanska berättelser i allmänhet, så har vi lyckats.

Vi hoppas att du kommer att gilla vår blogg, och följa med oss på vår resa genom det oändliga hav av upplevelser som är japanska berättelser. Tveka aldrig att kommentera på våra inlägg och fråga något eller helt enkelt bara dela med dig av dina tankar. För det här handlar inte bara om oss; det handlar om alla.

Vi vill ju visa dig en helt ny värld.

Yoroshiku onegaishimasu.

/Jonathan


Kommentarer
Postat av: Conny

Följer med stort intresse!

2011-11-08 @ 14:31:42
URL: http://www.connyandersson.com
Postat av: Tokyo - Love (Johanna)

Kollar in hos er, efter tips från Eriks faster(?) Marianne. Har själv pluggat i Tokyo, och vill jättegärna åka tillbaka! Hur finansierar ni studierna (3 år är ju lång tid..)?? Ska bli kul att läsa mer.

2012-01-01 @ 18:43:19
URL: http://sakuradesu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0