Hunter x Hunter




I sin fars fotspår

"Skrämmande odjur, sällsynta arter, gömda skatter, gömda platser... det är något magiskt med ordet "hemligt". Världen över lockas många av detta, och de kallas för Hunters!"

Låt mig berätta lite om storyn i "Hunter x Hunter".

Gon Freaks är namnet på en ung pojke som drömmer om att bli Hunter. Hans far, Jin, övergav honom som liten och det enda Gon känner till om honom är att han är en Hunter. Gons moster, Mito, har tagit hand om Gon sedan han var liten och hon har ett starkt hat mot Jin då han övergav hela familjen - och framför allt sin son - för att bli Hunter. Gon beundrar sin far och beslutar sig därför för att ta Hunter-examen, en ytterst svår examen som man måste ta för att officiellt bli Hunter. Mito tillåter inte detta, men eftersom Gon tjatar så mycket lovar hon att ge honom tillåtelse att ta Hunter-examen ifall han lyckas fånga en stark jättefisk i sjön nära byn de bor i. Denna fisk har tidigare endast fångats av Jin, Gons far, innan han tog Hunter-examen när han var i Gons ålder.





Ett löfte är ett löfte

Efter mycket om och men så lyckas Gon fånga jättefisken. Han visar upp den för folket i byn, tar farväl av Mito och påbörjar sitt äventyr för att bli Hunter.

Nedanstående dialog är en översättning från japanska av den första boken i "Hunter x Hunter"-mangabokserien:

Gon:              
Jag fick den!

Folket i byn:   
Ohh!
Träskets kung, som inte ens fem fullvuxna män lyckades dra upp...
Jag har fiskat här i tio år och och trodde aldrig jag skulle få se den...
Det var inte dåligt...

Gon (till Mito): 
Jag har fiskat upp träskkungen som lovat.
Nu är det din tur att håll ditt löfte, Mito.

(Gon håller fram ansökningsformuläret för Hunter-examen.)

Folket i byn:   
Låt honom gå. Testet kan han väl få göra i alla fall.
Ja, han skulle bli en riktigt bra Hunter.

Mito:              
Att ni ens kan säga något så ansvarslöst.

Gon:              
Exakt, man måste ta ansvar för vad man säger.
Att man alltid måste hålla sina löften är det du som har lärt mig.

(Gon håller fram ansökningsformuläret igen.)     

Gon:       
Okej?

Mito:       
Gör som du vill... (skriver på och går in i huset.)





Otroliga Hunters

(Senare kommer Gon hem och träffar Mito.)

Mito:       
När åker du?

Gon:      
...i början på nästa vecka, typ.

Mito:       
Okej.

Mito:       
Så du kände till det alltså.... vad Jin sysslar med.

Gon:       
Ja.

Mito:     
Jin, alltså...
Övergav dig innan du ens kunde gå.
Trots det så tänker du...
Hunter, ett jobb som är viktigare än sin egen son.

Gon:       
Exakt.
Det är just hur otroliga Hunters är.

Mito:       
Du är verkligen hans son...

(Mito går ut ur rummet.)

Gon (tänker):   
Förlåt, Mito.
Men hon har rätt, jag är precis som honom.
Han är den starkaste Huntern,
och jag ska hitta honom!






De nya vännerna

Så ger sig Gon av. Han tar en speciell båt som går just till stället där Hunter-examen äger rum. På båten träffar Gon flera andra som också planerar att ta examen och skaffar sig två nya vänner: Leorio och Kurapika. Leorio har en mer aggressiv personlighet och håller inte tillbaka när det är något han inte tycker om utan påpekar det direkt. Kurapika är lugnare och pratar ett mer avancerat språk som får honom att framstå som smartare och även lite mallig.





Man kan inte köpa sig karaktär

De tre ger sina anledningar till varför de söker in till Hunter-examen (till kaptenen på båten):

Kurapika:
Jag är den enda kvarlevande från Kultaklanen.
För fyra år sedan blev hela min klan förintad av en organisation känd som "Fantomorganisationen".
Jag ska ta hämnd på dem och det är därför jag jag vill bli Hunter.

Kaptenen:
Du vill bli en Blacklist-Hunter, alltså.
Medlemmarna i Fantomorganisationen är alla rankade på A-nivå, som inga som inte är ytterst tränade Hunters kan handskas med.
Du kommer bara dö i onödan.

Kurapika:
Jag är inte rädd för att dö.
Det enda jag är orolig för är att mitt hat ska vekna.

(Det blir tyst på båten.)

Leorio:
Hämnd kan du väl ta på dem utan att bli Hunter?

Kurapika:
Det är det absolut trögaste jag hört.
Det finns otaligt många platser som bara Hunters får tillträda och mer information som bara Hunters kan komma åt än vad din hjärna kan uppfatta.

Kaptenen:
Du då, Leorio? Varför vill du bli Hunter?

Leorio:
Jag? Jag ska ge dig ett ärligt svar.
Pengar! Har man pengar kan man få precis vad som helst.
Ett enormt hus, fin bil, dyr sprit!!

Kurapika:
Synd att du inte kan köpa dig karaktär.

Leorio:
Det var droppen. Kom hit med dig... jag ska se till så att Kultaklanens skitiga blod tar slut här och nu.

Kurapika:
Ta tillbaks det där!

Leorio:
Inte en chans.

Gon lyckas efter mycket om och men lugna ner dem efter ett tag, och de blir båda intresserade av honom och väljer att följa med Gon på hans äventyr, tills vidare. Tillsammans möter de tre många utmaningar, och får nya vänner och fiender på vägen. Det är ett äventyr där karaktärerna utvecklas väldigt mycket under seriens gång.
Man kan inte köpa sig karaktär
De tre ger sina anledningar till varför de söker in till Hunter-examen (till kaptenen på båten):
Kurapika:
Jag är den enda kvarlevande från Kultaklanen.
För fyra år sedan blev hela min klan förintad av en organisation känd som "Fantomorganisationen".
Jag ska ta hämnd på dem och det är därför jag jag vill bli Hunter.
Kaptenen:
Du vill bli en Blacklist-Hunter, alltså.
Medlemmarna i Fantomorganisationen är alla rankade på A-nivå, och inga som inte ytterst tränade Hunters kan handskas med.
Du kommer bara dö i onödan.
Kurapika:
Jag är inte rädd för att dö.
Det enda jag är orolig för är att mitt hat ska vekna.
(Det blir tyst på båten.)
Leorio:
Hämnd kan du väl ta på dem utan att bli Hunter?
Kurapika:
Det är det absolut trögaste jag hört.
Det finns otaligt många platser som bara Hunters får tillträda och mer information som bara Hunters kan komma åt än vad din hjärna kan uppfatta.
Kaptenen:
Du då, Leorio? Varför vill du bli Hunter?
Leorio:
Jag? Jag ska ge dig ett ärligt svar.
Pengar! Har man pengar kan man få precis vad som helst.
Ett enormt hus, fin bil, dyr sprit!!
Kurapika:
Synd att du inte kan köpa dig karaktär.
Leorio:
Det var droppen. Kom hit med dig... jag ska se till så att Kultaklanens skitiga blod tar slut här och nu.
Kurapika:
Ta tillbaks det där!
Leorio:
Inte en chans.
Gon lyckas efter mycket om och men lugna ner dem efter ett tag, och de blir båda intresserade av honom och väljer att följa med Gon på sitt äventyr, tills vidare. Tillammans möter de tre många utmaningar, och får nya vänner och fiender på vägen. Det är ett äventyr där karaktärerna utvecklas väldigt mycket under seriens gång.





En av de kändaste mangaserierna i Japan

"Hunter x Hunter" är en serie för dig som gillar äventyr och utveckling av karaktärer.

Mangan "Hunter x Hunter" gavs först ut 1998 och är för tillfället uppe i 29 volymer. Det är en av de kändaste mangaserierna i Japan, med över 55 miljoner sålda exemplar. En anime av serien började sändas 1999 och har runt 100 avsnitt, men slutades göras för många år sedan. I oktober 2011 började japansk TV sända en ny version av animen från början av berättelsen; med nya röstskådespelare och mycket bättre grafik.

/Erik



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0